Domowe wyroby alkoholowe Nalewki i likiery z cytrusów, porzeczek i czarnych jagód

Domowe wyroby alkoholowe
Nalewki i likiery z cytrusów

    Naukowcy dowiedli, ze czynne substancje roslinne wraz z witamina C zawarte w cytrusach dzialaja skuteczniej niz ta sama witamina w tabletkach. Cytrusy chronia nas przed:

– udarem mózgu (codzienna porcja obniza ryzyko udaru o 20 proc.),

– chorobami serca (kwas foliowy obniza poziom substancji odpowiedzialnej za dolegliwosci serca),

– rakiem (szczególnie chronia pomarancze i grejpfruty).

1. Cytrynówka

likiery

Likiery z cytryn

Cienko obrana skórke z jednej cytryny zalac 1/3 l spirytusu 85% lub 1/2 l czystej wódki. Trzymac w zamknietym naczyniu od czterech do pieciu dni (nie dluzej!) Do zlanego znad skórek spirytusu dodajemy szklanke wody przegotowanej z cukrem (1 lyzka stolowa lub wiecej w zaleznosci od smaku). Podobnie mozna sporzadzic nalewke pomaranczowa lub grapefruitowa.

2. Pomarańczowa gorzka

pomarancze

nalewka pomarańczowa

Z dokladnie umytych szesciu pomaranczy wykroic ostrym nozem tylko zólta skórke, wysuszyc ja, wrzucic do gasiorka lub sloja i zalac 2 litrami 45% wódki. Naczynie szczelnie zakorkowac i zostawic w cieplym miejscu na 8-10 dni (nie dluzej!). Po tym czasie zlac wódke, dodac sok wycisniety z 2 pomaranczy, dokladnie wymieszac i rozlac do butelek. Nalezy je szczelnie zamknac. Nalewka po dodaniu soku pomaranczowego moze troche zmetniec, ale po paru tygodniach wyklaruje sie. Im dluzej lezakuje, tym lepiej.

3. Likier cytrynowy
1 kg (2 lb) obranych cytryn (powinien zostac tylko miekisz) rozdrobnic, dodac otarta skórke z 2 cytryn, zasypac cukrem i zaczekac, az sie rozpusci. Nastepnie zalac 1 l surowego mleka i do mieszaniny tej dodac 1 l spirytusu 95%. Calosc wlewamy do duzego sloja lub gasiorka i dodajemy 1 laske wanilii. To, co otrzymamy – buro-szara ciecz z klaczkami zwarzonego mleka – bedzie miala wyglad tak zniechecajacy, ze z trudem opanujemy sie przed natychmiastowym wylaniem napoju do zlewu. Prosze jednak nie watpic. Po 8-9 tygodniach (mieszac 2-3 razy w tygodniu) ciecz zacznie sie klarowac, kiedy wytracone bialko stanie sie juz tylko zawiesina w zlotawo-cytrynowym likierze, nalezy calosc przefiltrowac przez bibule lub gaze. Otrzymamy likier o nieporównanym smaku – im bedzie starszy, tym lepszy – aromacie i nadzwyczajnej delikatnosci. Warto tez zaznaczyc, ze bedzie on idealnie klarowny.

4. Likier Curacao
Obieramy cienko ze skórek dwie pomarancze i kroimy na drobne kawalki. Jeden litr wody i 1/2 kg (1 lb) cukru doprowadzamy do wrzenia. W drugim naczyniu umieszczamy pokrojone skórki, dodajemy 1/4 laski cynamonu, plaska lyzeczke otartej galki muszkatolowej i zalewamy calosc wrzacym syropem. Po ostudzeniu zlewamy mieszanine do sloja (gasiorka), dodajemy pól litra spirytusu 95% i odstawiamy na tydzien. Otrzymany likier filtrujemy przez gaze i rozlewamy do butelek.

Domowe wyroby alkoholowe
Nalewki i likiery z porzeczek

    Porzeczka nalezy do rodziny agrestowatych i liczy okolo 150 gatunków krzewów, rozpowszechnionych w strefie klimatu umiarkowanego i chlodnego Europy, Azji i obu Ameryk. Najwspanialsza jest odmiana czarna po, ale czerwona lub biala tez sa bardzo cenne. Porzeczka czarna zawiera najwiecej ze wszystkich znanych owoców witaminy C. Jej ilosc zalezy od stopnia naslonecznienia. Witaminie C towarzyszy witamina P tzw. cytron, która powoduje, ze przyswajalnosc witaminy C wynosi niemal 100 procent. Czarne porzeczki maja dodatkowo witamine K, a medycyna ludowa poleca je jako lek przeciw reumatyzmowi. Rany (szczególnie zylakowe) leczy sie okladami z owoców i lisci. Ma szereg rzadkich mikroelementów, takich jak bór i jod, kwasy organiczne, pektyny (zestalanie galaretek). Wspólczesna medycyna stosuje porzeczki w fitoterapii (goscce, miazdzyca, choroby pecherza, niezyty przewodu pokarmowego, biegunki, kolki, dolegliwosci serca i migreny). Porzeczki czarne i czerwone sa cennym materialem kiperskim. Spozywane sa na surowo i w przetworach.

Porzeczka Bia³a z Juterbog

porzeczka Biała z Juterbog

1. Nalewka z czarnych porzeczek
Jeden funt czarnych porzeczek zalewamy 1/2 litra spirytusu i 1/4 l wódki. Naczynia szczelnie zamykamy i pozostawiamy w ciemnym miejscu (dla zachowania barwy) przez 4 tygodnie, od czasu do czasu wstrzasajac slojem lub gasiorkiem. Powstaly macerat filtrujemy i zlewamy do osobnego naczynia, a pozostale owoce posypujemy cukrem (1 funt), mieszamy i po 2 tygodniach przecedzonym syropem zalewamy nalewke i pozostawiamy na dalsze 2-4 tygodnie do sklarowania.

2. Nalewka wytrawna z czerwonych (bialych) porzeczek
Do czystych sloików z hermetycznym zamknieciem (twist off) wsypujemy owoce, lekko je upychajac. Zalewamy je calkowicie wódka w proporcji – na 2 funty owoców pól litra wódki. Zamkniete sloje odstawiamy w ciemne miejsce na 6-7 tygodni. Po uplywie terminu odcedzamy i zlewamy do butelki. Jesli nalewka jest za slaba, przed spozyciem dodajemy nieco spirytusu. Pozostale owoce mozna posypac cukrem i spozyc jako deser.

3. Nalewka porzeczkowa aromatyczna
W plóciennym woreczku wyciskamy sok z porzeczek czerwonych, który wlewamy do sloja lub malego gasiorka. 1/2 litra soku porzeczkowego mieszamy z 1 l mocnej czystej wódki, dodajemy laske cynamonu, 7-10 goZdzików, szczelnie zamykamy i stawiamy w ciemnym miejscu na 1 miesiac. Nastepnie dodajemy syrop sporzadzony z wody i 1 funta cukru. Po dokladnym wymieszaniu nastój filtrujemy i rozlewamy do butelek.

4. Likier z czarnych porzeczek
Do duzego gasiora wlewamy 3 l soku z czarnych porzeczek, dodajemy 4 funty cukru, 1 litr przegotowanej wody i 15 ziaren ziela angielskiego. Rozpuszczamy w roztworze cukrowym drozdze winne (wg zalaczonego przepisu), które po zafermentowaniu wlewamy do gasiora. Naczynie zamykamy korkiem z rurka fermentacyjna (nie zapomniec o wlaniu wody do rurki!) i pozostawiamy do fermentacji na 3 tygodnie. Po tym czasie dodajemy 2 funty cukru i odstawiamy na nastepne 6 tygodni. Wreszcie wlewamy do dymiona 1/2 l spirytusu 95 proc., korkujemy i pozostawiamy zawartosc w ciemnym miejscu do sklarowania, po czym ostroznie rozlewamy do butelek. Butelki zamykamy korkiem lub nakretka i odstawiamy na 2-3 miesiace.

5. Likier z czarnych porzeczek „Cassis”
2 funty czarnych porzeczek oczyszczamy z szypulek, pluczemy na sicie zimna woda, rozgniatamy i wsypujemy do sloja, po czym zalewamy 1 1/4 l spirytusu 70-75 proc. i zamykamy. Owoce macerujemy 4-6 tygodni mieszajac 2-3 razy w tygodniu. Sklarowany nalew (ok. 1 1/4 l) zlewamy znad owoców do malego gasiorka, dodajemy 1 litr syropu sporzadzonego z 2 funtów cukru (tzn. dodajemy do cukru 0.4 l wody). Calosc dobrze mieszamy i dodajemy nalew waniliowy oraz 1/4 l spirytusu 95 proc. Tak przygotowany likier powinien dojrzewac przez okres 3-6 miesiecy. Pozostale w sloju po zlaniu nalewu owoce zawieraja jeszcze sporo soku i spirytusu. Nalezy je wycisnac i po przefiltrowaniu dodac do likieru. Mozna tez dodac kieliszek winiaku lub koniaku. Uwaga: Aby przygotowac nalew waniliowy nalezy kawalek wanilii dlugosci ok. 1″ rozdrobnic i zalac w sloiczku 1 lyzka stolowa spirytusu. Po 2 tygodniach wlac do likieru. Zamiast nalewu waniliowego mozna zastosowac gotowa esencje waniliowa.

Domowe wyroby alkoholowe
Nalewki i likiery z czarnych jagód

bluebarry

bluebarry – jagody

 1. Jagodzianka
Pól kilograma (1 lb) swiezych lub 1/4 kg (1/2 lb) suszonych czarnych jagód zalac w sloju lub gasiorku wódka (3/4 litra) i zamknac. Nastepnie zlac alkohol, a na owoce pozostale po zlaniu wódki wsypac 1/4 kg cukru i pozostawic przez tydzien w temperaturze pokojowej. Zalac nalewke syropem wedlug smaku.

2. „Dzbanuszek litewski”
Pól litra wódki lub rumu wlac do duzego zamykanego sloja. 1 1/2 kg (3,3 lb) borówek i 1 kg (2 lb) innych owoców (maliny, porzeczki, wisnie, sliwy, jablka) dodawac stopniowo do wódki co kilka dni ukladajac naprzemian z warstwa cukru w stosunku 10:8, czyli 10 dag (1/5 lb) owoców na 8 dag (2,3 oz) cukru. Gdy owoce sa twarde nalezy przed wlozeniem do sloja obgotowac w oslodzonej wodzie. Po ulozeniu ostatniej warstwy owoców i cukru nalezy calosc wymieszac tak, aby cukier dobrze sie rozpuscil. Po tygodniu gotowa nalewke zlewamy do butelek. Jesli jest za slaba mozna dodac spirytusu.

3. Jagodowa nalewka dla pan
Napelnic gasiorek lub duzy slój jagodami, zalac spirytusem tak, aby nakryl borówki i trzymac w cieple 10-20 dni póki jagody nie zbieleja. Gdy juz spirytus odbierze jagodom smak i kolor, zlac go i przefiltrowac przez bibule lub gaze, a na kazdy litr soku odwazyc 1/5 lb cukru. Przecedzona nalewke przelac do emaliowanego rondla, wsypac cukier i gotowac pod nakryciem tak dlugo, póki nalewka nie powróci do poprzedniej wysokosci. Po ostudzeniu przelac do gasiora. Po dziesieciu dniach, gdy mety opadna, zlac czysta nalewke do butelek, a metna przefiltrowac.

blueberry

borówki – blueberry

4. Likier z czarnych borówek
Rozgniesc 2 kg (4.4 lb) dojrzalych i oczyszczonych borówek, zalac koniakiem lub wódka tak, aby jagody zostaly przykryte, odstawic na jakis czas w cieple miejsce i czesto potrzasac. Nastepnie nalezy wlac nastój do plóciennego woreczka, wycisnac i otrzymany sok zmieszac z gestym syropem (z 1 kg cukru i 1/2 litra wody) Gotowy likier rozlac do butelek Po pewnym czasie pojawi sie na dnie butelek osad – wtedy likier zlewa sie ostroznie znad osadu do innych butelek.

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii alcohol, alkohole, alkoholizm, chef, cooking, food, jedzenie, kuchnia, odżywianie, polish food, przepisy kulinarne, recipes, restauracje i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s